Installera Meta(Facebook)-pixel på din hemsida

 
 

Du har säker redan upplevt detta på Facebook att det dyker upp en annons rörande det du precis utforskat på någon hemsida/onlinebutik? En produkt som du varit nyfiken på dyker upp i flödet på Facebook i form av en annons.

Japp, det är pixeln som registrerat dig! Det är bara att acceptera att vi lever i en digital värld där vi registreras för allt vi gör. Enda sättet att undvika det helt är väl att inte använda någon digital pryl.

Vad är Meta-pixel för något?

Det är en koppling (kodsträng) mellan din hemsida och ditt Meta annonskonto som håller koll på vilka som besökt din hemsida.

Även om du inte tänker att du ska annonsera just nu så kan det ändå vara idé att installera pixeln på din hemsida för framtida annonsering.

Varför ska man ha Meta-pixeln?

För att:

  • Mäta och förstå hur dina annonser omvandlas till intresse och köp.

  • Se till att annonser når den publik som sannolikt mest agerar på dina annonser.

  • Skapa anpassade målgrupper utifrån besök på din webbplats.


Det du behöver ha för att installera en Meta-pixel:

  • Hemsida för företaget.

  • Företagssida på Facebook.

  • Meta annonskonto.

  • Business-planen i Squarespace.

 

Skapar en pixel till din hemsida

Här Metas egen artikel/beskrivning för hur du installerar och konfigurerar en Pixel.

1. Skapa ett annonskonto Meta-annonser om du inte redan har det.

Öppna Ads Manager/Meta-annonser eller genom menyn på ditt Facebook-konto (klicka på den lilla fyrkanten av 9 st prickar överst i högra hörnet) och välj Annonshanteraren

 
 
 

Du behöver inte skapa en annons nu men du behöver lägga in dina företagsuppgifter och ett betalkort för att aktivera kontot. Sätt samtidigt en övre gräns för annonskostnad så det inte blir några överraskningar sen.

När du har lagt in dina företagsuppgifter kommer du åt menyn Facebook-annonser och Events Manager se punkt 2.

 

2. Skapa en pixel i Meta-händelsehanteraren.

Här hittar du länk till beskrivningen.

 
 
 

Lägg till din Meta-pixel i Squarespace

Kopiera (ctrl C) ditt Pixel-ID numret du skapat via instruktionerna ovan. Endast siffrorna behövs för Squarespace.

 
 


Klistra in (ctrl V) in i Squarespace under under Pixel-ID i fliken → Settings → Marketing → Facebook Pixel & Ads.

Sen trycker du → SPARA.

 

Efter minst 20 minuter så kan du gå in i Events Manager för att se om din Pixel är aktiv. Det ska lysa grönt.


Den övre Pixel (nyinstallerad) är installerad och fungerar. Den undre pixeln Therese test är inte installerad.

Den blå rutan Premium Feature:

Här får du en påminnelse att du behöver uppgradera till Business-planen om du inte redan har det.

Tidigare kunde man lägga till kod även på Personal-planen. Rekommenderar alltid Business nu till alla som vill ha sitt företags hemsida på Squarespace. Finns många andra bra funktioner när man uppgradera till den.


Installera Pixeln på WordPress

Jag jobbar inte med WordPress längre men fick ett tips av Hillman Academy (bästa Greger & Jenny) hur man kan installera ett tillägg som heter Insert Headers and Footers, där du sedan kan klistra in Pixel-koden som du fick i mejlet enligt nedan:

Skapa först koden enligt ovan och skicka ett mejl till dig själv.

Kopiera koden från mejlet.

Klistra in den i tilläggets avsnitt Scripts in Header och → Spara.

 

Installera tillägget Insert headers and footers.

Hämta koden i mejl om Facebook Pixel.

Klistra in koden under inställningar/Insert… & Spara

 

Här är Facebooks beskrivning hur du gör och installerar en Pixel https://www.facebook.com/business/help/952192354843755


Therese Dahlgren

Mitt namn är Therese och jag är specialiserad på digital strategi och Squarespace webbdesign för tjänsteföretagare och entreprenörer. Med effektiva webbprojekt skapas rena professionella hemsidor som är sökoptimerade, funktionella och underlättar både arbete och sälj.

https://www.theresedahlgren.se
Föregående
Föregående

Loom - kommunicera och utbilda med video