Hamna högre på Google? - strategi och goda vanor för att sökordsoptimera hemsidan.

Att hamna högt på Google

Det trixiga nuförtiden är att det finns så många som verkar inom samma område som dig att du lätt försvinner i mängden i en sökmotor som Google. Det blir svårt att vara sökbar på till exempel vanliga ord som “balans och välmående” om du jobbar med hälsa eller på “hemsida” om du jobbar som webbdesigner.

I det här inlägget lägger jag fokus på sökordsoptimering - att hitta, göra research på nyckelord och sökfraser som du vill bli hittad på och lite vart du kan placera dem.

Read More
Videoverktyget Loom för utbildning och kommunikation

Ett verktyg som jag använder rätt så mycket med mina kunder är videoverktyget Loom.

Precis som Loom säger så kan du spara timmar av skrivande med några minuters videoinspelning. Det är det så mycket enklare ibland att skicka en kort video istället för att skriva ett långt brev för att kommunicera och instruera. Du kan jobba mer effektivt genom att göra video istället för att boka långa möten IRL.

Read More
Optimera bilder till hemsidan - både Mac och PC

För att en hemsida ska laddas snabbt och gillas både av besökare och Google så behöver bilder minskas ner till lämplig storlek.

Vad är lämpligt?

Filstorleken ska inte vara mer än 500 kB. Helst 100-300 kB.

Bildytans storlek i antal pixlar:
Horisontella bilder för tex. banner: 1500px - 2500px.
Vertikala och kvadratiska bilder: 1000px.

Read More
Installera Facebook Pixeln på din hemsida i Squarespace & WordPress

Det är en kodsträng som håller koll på de som besökt din hemsida.
Varför ska man ha Facebook-pixeln?

För att:
✔︎ Mäta och förstå hur dina annonser omvandlas till intresse och köp.
✔︎ Se till att annonser når den publik som sannolikt mest agerar på dina annonser.
✔︎ Skapa anpassade målgrupper utifrån besök på din webbplats.

Read More
Recensioner på Google - skapa en direktlänk åt dina kunder

Visst är det trevligt att få uttalanden av kunder hur de har blivit hjälpta av det du gör och erbjuder?

Dessa uttalanden/recensioner är viktiga att spara på!

Av flera anledningar:

  • För att läsa och påminna dig själv att du behövs - ibland när livet känns tufft och du kanske funderar på att lägga av med din verksamhet.

  • Lägga uttalandena som socialt bevis på din hemsida och sociala medier - till de som letar efter din typ av hjälp och därmed ser att du har hjälpt andra. Vilket kan hjälpa dem att avgöra om de vill ta hjälp av dig.

  • Du kan hamna bättre till på google-sökningar vad det gäller det du erbjuder.

Read More
GDPR, mitt arbete för att följa den nya lagen.

Du har förmodligen hört GDPR fler gånger än du önskar :)
Det har iallafall jag!

Men det är viktigt, så det är bra med påminnelser om man omfattas av den nya lagen GDPR vilket man gör om man är företagare.
Alla företagare berörs.

 

Dataskyddsförordningen / GDPR är en ny lag som ersätter PUL (person och uppgiftslagen) som är till för att skydda oss som privatpersoner ännu mer, vår integritet.

Först av allt jag är ingen expert på detta men jag tänker dela mina tankar om vad jag kommer att göra för att säkerställa att jag följer lagen på bästa sätt.

Read More
Blogga för SEO, förtroende och marknadsföring

Att blogga är ett jättebra sätt att visa och dela med sig av det man kan och är bra på till andra.

Jag tror jag har dragit mig mycket för att blogga för att jag tänkt att det varit så personligt och har inte velat lämna ut mig själv på det sättet som jag trodde man skulle göra.

Men om jag bloggar utifrån perspektivet, vad kan jag hjälpa någon annan med, istället för att lägga fokus på mig själv så känns det mycket lättare.
Jag tycker om att hjälpa till :)

Read More
Therese Dahlgren
Planera din hemsida med en skiss

Brainstorming - vad ska du ha med på din sida?

Skriv ner alla sidor som du vill ha med på ett papper / google doc eller anteckningsbok med ditt syfte i åtanke.

Så här ser min lista ut:

  • startsida
  • om
  • Produkt & servicesida
  • Kontakt
  • Blogg
  • Verktyg
  • Kundsidor
  • Informationssidor om kurser
    Read More
    Therese Dahlgren
    Välja mall (template) i Squarespace efter funktion

    Med inspiration och hjälp från Squarespace-experten Kath O'Malley har jag skrivit en liten serie om att sätta mål för sin hemsida, göra en skiss och välja mall utifrån det.

    Just nu finns det 91 stycken olika snygga mallar (templates) i Squarespace. 

    Mallar / templates Squarespace

    Innan du väljer mall kan det vara bra att göra följande:

    • Bestämma syftet för din hemsida.

    • Göra en skiss över det du vill ha med på din hemsida.

    Read More
    Vad är syftet med din hemsida?

    Du är kreatör och företagare och har bestämt dig för att göra en hemsida.

    Vad är målet med din hemsida?

    1 | Behöver du verkligen en hemsida?  

    En del verksamheter behöver inte ens en hemsida. Djungeltelegrafen talar om och gör reklam för dem och de har mer jobb än de klarar av. Då kanske det inte är så stor mening att ha ytterligare en sak att tänka på som en hemsida.

    Men det kan ju även vara bra i de fall du har mycket att göra. Då kan en hemsida avlasta dig med information som du ofta ger och eventuellt också med hjälp av en digital produkt eller kurs.

    Read More