5 viktiga sidor på ditt företags hemsidan

 
Vad behöver du ha med på din hemsida? Therese Dahlgren, webbdesigner i Squarespace kan hjälpa dig.

Funderar du på vad du ska ha med för innehåll på sin hemsida eller känner du att det är dags för en uppdatering av din befintliga sida?

Jag har skrivit lite om det här tidigare men det skadar inte att repeteras. En hemsida blir aldrig klar brukar jag säga och jag håller på att uppdatera mig egen också just nu.

Om du lägger ner lite tid och energi på innehållet till din hemsida så kommer det att jobba för dig online.

 

Följande sidor är bra att ha med på ditt företags hemsida:

 

1. | Startsida


Ditt digitala skyltfönster.

Besökaren av din hemsida ska snabbt kunna se och förstå vad sidan handlar om så att den direkt kan avgöra om den behöver det du erbjuder.

Tänk på startsidan som ett första intryck som besökaren får av dig och det du erbjuder. Låt den vara visuellt tilltalande och innehålla en kort introduktion till vem du är och en översikt över dina tjänster eller erbjudanden.


Hur kan du servera det du erbjuder så att besökare vet vad det handlar om?
Om det kan vara till nytta för besökaren.

 

Förslag på delar till startsidan:

Vad gör du och erbjuder du i en mening
Kan du sammanfatta i en mening på din startsida, ex. “Jag arbetar tillsammans med/hjälper…………… (målgrupp) och hjälper dem med ……………(“problem” du löser)”:

  • Vem riktar du dig till? 

  • Vem har nytta av det du gör?

  • Vad är det du gör?

  • Vad kan du hjälpa besökaren med?

  • Vad ger det för resultat? Vilket problem löser du?


Bjuda på något, en så kallad freebie:

  • Länk till råd och tips på din blogg.

  • Minikurs.

  • Prova-på-samtal.

  • Produkt.

  • Workshop.

  • PDF, med dina bästa tips.


Bilder som förstärker och visar vad det handlar om.
En bild säger mer än tusen ord brukar man ju säga.
Använd förslagsvis en stor bild upptill och några mindre inunder. Nuförtiden är det enkelt att infoga bilder från Instagram om du är aktiv där.


Ett avsnitt om dig/företaget som ligger bakom hemsidan
Din besökare är i regel nyfiken på personen bakom sidan. Det kan vara bra att ha en bild på dig på första sidan och lite kortfattad information. Som sedan leder vidare till mer information på om-sidan.
 

Kontaktuppgifter
Kontaktuppgifter som telefonnummer och mejladress kan vara väldigt viktigt att ha på första sidan. Då de som besöker kan vara på springande fot med sin mobiltelefon i handen så ska de enkelt kunna klicka för att ringa upp eller mejla dig.
 

Referenser
Ha med något uttalande/citat på första sidan från en nöjd kund. Sen kan du även väva in andra uttalanden på undersidor.

 
Planera och uppdatera din hemsida. Vad behöver jag tänka på? TD Design Studio förklarar.
 

2. | Om


Om-sidan är kanske den viktigaste sidan på din webbplats och den enda som besökaren alltid läser.

Många pratar om sina kunder och deras behov här och om hur de kommer att hjälpa dem. Men Om-sidan ska vara mer om dig som står bakom sidan: vem är du, hur kom du hit, vad är dina professionella uppgifter, utbildning, erfarenheter och vad erbjuder du människor?

Mot slutet av sidan kan du dela litegrann om dina tjänster och hur du hjälper dina kunder och därifrån länkar du till din tjänste- eller produktsida.

Människor gillar att läsa om personliga saker på Om-sida, som exempel var bor du, om du har familj, vad som får dig att känna dig passionerad? Detta hjälper dem att känna kontakt med dig och lita på dig.

 

Delar som kan vara med på om-sida:

VEM är din hemsida/ditt företag till för?
Vem skriver du till? Vem är det som har nytta och glädje av det? Vem vill du helst jobba med och hjälpa på något sätt? Vem är intresserad av att lyssna på det du pratar om eller gör?
 
Det handlar framför allt om det du är bra på och gillar att göra. Vilka passar in att ta del av det du är bra på och vill ge till andra?
 

VAD gör du som företagare?
Vad erbjuder du? Vad är unikt med dig? Vad kan du? Har du något speciellt arbetssätt?
 

VAR befinner du dig geografiskt? 
Framför allt om du driver en lokal verksamhet.
 

VARFÖR gör du det du gör?
Varför ska vi bry oss om det du gör och erbjuder? Din mission. Det du värderar.


VISA dig.
Ha en bra bild på dig där man ken se dina ögon. Kanske bilder i omgivningar som hör ihop med det du gör.


OPT-in / anmälningsmöjlighet till inspirationsbrev (nyhetsbrev)
Om besökaren vill veta mer om dig och det du kan göra för denne kan de anmäla sig till dina utskick.
Här kan du berätta mer om din story och varför du gör det du gör.

 

3. | Tjänster / Produkter


Här handlar det om din kund. Skriv inte bara om dina produkter och tjänster, utan prata om hur du hjälper dina kunder, vilken nytta de har, hur det du erbjuder förbättrar deras liv.

Vad erbjuder du? Vad är fördelarna med det du erbjuder?



  • Hur kan du hjälpa dem, hur kan du lösa ett problem för en annan människa?

  • Förklara vad som ingår. Det du säljer/erbjuder ska vara klart och tydligt.

  • Vad kostar det?

  • Har du nöjdhetsgaranti?

Kanske har du många saker som du vill erbjuda och därmed behövs det fler undersidor. 

 
Unsplash,  Rachael Gorjestani  - Therese hjälper dig att skapa en hemsida för din kreativa verksamhet.
 

4. | Blogg


Från börjar kallat webblogg och betyder att man publicerar något regelbundet som en dagbok. 

Med hjälp av en blogg kan du bygga upp ett förtroende till andra genom att visa din expertis regelbundet och därmed få större spridning. Dina blogginlägg blir ju sökbara på tex. Google och därmed blir din hemsida mer sökmotoroptimerad (SEO). Fler kan hitta dig.
De får på så sätt lära känna dig mer och de områden du har kunskap inom.


Du kan skapa din blogg precis som du vill men ett tips är att göra dina inlägg med en viss regelbundenhet.

Blogginlägg kan utformas på många olika sätt:

  • Korta video-snuttar.

  • Bilder på det du gör med korta beskrivning.

  • Steg för steg-instruktioner.

  • Tips och olika recept.

Kanske är du rädd för att ge bort för mycket?
Det behöver du inte oroa dig för. Ju mer du bjuder på dig själv desto fler kommer att dras till dig och uppskatta det du gör. Sedan även vilja köpa av dig för att få ta mer del av det du kan hjälpa med.

För gärna en lista i din anteckningsbok där du kan fylla på idéer som du kan skriva om i din blogg. Det kan vara frågor från kunder som du ofta får förklara angående dina tjänster och produkter. Skriv om det så att du sedan bara kan hänvisa till din blogg när du får frågan nästa gång.

 

5. | Kontakt


Det beror lite på hur din verksamhet ser ut. Här ska det förstås finnas uppgifter om hur man kontaktar dig på bästa sätt. På det sätt som du föredrar att bli kontaktad på.

 

Delar som kan vara med på din kontaktsida:

Bild på dig
Alltid trevligare att se vem det är man kontaktar. Det blir lite mer personligt då.

Kontaktuppgifter
Namn, adress, telefonnummer och mejladress.

I rask takt hjälper jag dig upp med en snygg webbsida i Squarespace. Therese Dahlgren Design Studio

Kontaktformulär
Du kan ha ett formulär som sköter lite av frågorna som är aktuella. Exempel nedan "Jag är intresserad av..".

FAQ (Frequently Asked Question) - Vanliga frågor som du får rörande din verksamhet
Är eller blir du bombarderad av meddelanden och samtal och tycker att det tar upp för mycket av din tid att jobba, skapa och vara kreativ så kan du välja att lägga ut FAQ. Det vill säga svar på frågor som ofta dyker upp så kan det sortera bort några samtal.
 
Karta
Bra om du driver en lokal verksamhet. Kan vara bra med en kompletterande vägbeskrivning också.

Svar på sociala medier
En del väljer att svara på frågor på Twitter eller Facebook istället för telefon och mejl och då kan man lägga en länk till sitt twitterkonto istället.

 

Det var huvuddelarna som jag ser att man behöver på en hemsida.

Av erfarenhet vet jag att det inte är helt lätt att skapa innehållet på sin hemsida. Men om man tar en sida, en bit i taget och koncentrera sig på det så kommer det att gå framåt. Vips så är det klart, tills det är dags för nästa uppdatering :)

Känner du att det är svårt så finns det många som kan hjälpa dig som älskar att skriva texter.




Plagiering av texter

En viktig sak jag vill lägga till vad det gäller text - att kopiera andras texter är skadligt för både den som kopierar och den som kopieras. Sökmotorer som Google känner av om samma text finns på flera ställen vilket kan leda till att båda svartlistas vilket därmed kan bli förödande för bådas verksamheter.

Läs gärna mer i Kerstin Martins inlägg (på engelska) om just detta här ⇢
Hon skriver bland annat om hur skadligt det är och vad du kan göra om du själv har blivit plagierad. Det finns en sida/ett verktyg som heter Copyscape där man kan checka av om man fått sin text kopierad.

 
Inspireras gärna av andra men låt dina egna ord och din egen unika ton komma fram i allt det du skriver och gör.
— Therese


Nu kommer jag att jobba vidare på egen sida.
Hej så länge!

 
 
 
 
 

Älskar att ge tips på bra lösningar så du kan nå ut och livnära dig på ditt företag.