Branding hemsida - igenkänning med färg & typsnitt

Vilken design vill du ha på hemsidan / för ditt företag?

Branding-hemsida.png

Det här är ett område man lätt kan fastna i. Gör det istället enkelt till en början och utveckla det med tiden.

     

    Varumärke

    Enligt PRV (Patent- och registreringsverket):

    Ett varumärke är ett kännetecken som utmärker din specifika vara eller tjänst och skiljer den från andras. Det skapar igenkänning hos dina kunder. Du känner säkert till många varumärken som du köper själv just för att du känner igen dem.

    Dessa delar kan hjälpa dig skapa igenkänning hos andra:

    • Logotyp / namn

    • Färger

    • Typsnitt

    • Bilder / grafik

    • Ljud / melodier

    • Dofter

     

    Logotyp / namn

    Ofta förkortat till logo eller logga.

    Det är ett grafiskt varumärke, emblem eller symbol som används för att underlätta visuell igenkänning.

    Du kan ta hjälp av en grafisk designer att ta fram en logotyp som passar dig eller skapa en själv.

    Här är några verktyg som är gratis för att själv skapa en logotyp:

     
     
    td_pil_black.jpg
     

    Min logga som föreställer mina initialer TD (T som ligger ner) är gjord i Adobe InDesign.
    Den kanske är lite för stram/kantig för att representera hela mig/min verksamhet men när jag blandar den med bilder, grafik och färger så känns den helt rätt.
    Förutom mina initialer föreställer det en pil (→) för att symbolisera min kvalitet av att komma till saken och skapa visuella resultat, vara kreativ och hjälpa mina kunder att gå framåt.

     

    Om du inte har en logga

    Börja med namnet om du inte har en färdig logotyp. Annars är det lätt att du fastnar här. Du kan ta fram en logotyp med tiden.

    Det sitter absolut inte i loggan om du "lyckas" eller ej.

    Det handlar om att släppa fokus på sig själv och börja göra/erbjuda det man är bra på och ge service till andra. Du har något viktigt att erbjuda världen!

     


     

    Typsnitt

    Vilket eller vilka typsnitt som representerar dig, vill du använda?

    Det är bra att välja något eller några som du sen använder konsekvent i all din skriftliga kommunikation.

    Det skapar också igenkänning precis som färger, namn och logotyp.

     

    Här kan du se vilka typsnitt du skulle kunna tänka dig att ha:

    Gratis Googletypsnitt - Fontpair.co

    Det finns många andra sidor där du kan hitta typsnitt genom att söka på fonts eller typsnitt.

     

    → Välj ut 1-2 typsnitt

    Anteckna dem på lämpligt ställe och använd i alla dina texter.

     


     

    Färger

    Ytterligare ett sätt för andra att känna igen dig.

     

    Något om färgpsykologi
    Färger har ofta olika betydelse beroende på var i världen du befinner dig.

    Gröna klara - förknippas med natur, hälsa, balans och nystart.

    Röda och orange - aktiva färger som ofta används i reklam och snabbmatskedjor då de är färger som blicken dras till först.

    Jordtoner – står för omsorg, att värna om och lyssna på, kommunikation.

    Gul - energi, glädje och värme.

    Mörkblå och mörk grön - förknippas med tradition. De är färger som lugnar, inger förtroende och pålitlighet (polis, bank).

    Vita, grå och ljusa toner – för fokus och disciplin.

     

    Här några sidor du kan få inspiration att välja ut dina färger:

    Html color codes  (färgkod från en bild)

    adobe-color.png
    coolors.png
    HTML-color.png
     
     

    → Välj ut 2-5 st kulörer

    Anteckna färgkoderna på lämpligt ställe. (du kan ändra sen, vilket jag gjort många gånger! )

     


     

    Bilder

     unsplash.com | happy

    unsplash.com | happy

    Du behöver bilder på dig själv och andra bilder som stämmer med din verksamhet.

    Viktigt är att du har bra kvalitet på dina bilder. De ska inte vara små och korniga.

    Här kan du hitta högupplösta bilder som är gratis att ladda ner:

    Unsplash.com

    Pixabay.com/sv

    Pexels.com

    Designerspics.com

    Kaboompics.com

    Picjumbo.com
     

    → Välj bilder

    Ta bra bilder på dig själv (eller ta hjälp av någon) i den miljö du trivs och som representerar dig.

     


     

    Börja regelbundet använda:

    → Ditt namn / webbadress

    → Samma 2-3 färger

    → Samma 1-2 typsnitt

    → Bilder som stämmer med verksamheten

    Så kommer du att skapa igenkänning när du når ut med dina unika kvalitéer.

     

     

    Hoppas inlägget var till nytta för dig.

    Har du frågor, kommentarer eller behöver du hjälp med din hemsida? Tveka inte att höra av dig i kommentarsfältet nedan, eller via kontaktformuläret.

     
     

     
     
    Therese blogg

    Älskar att ge tips på bra lösningar så du kan nå ut och livnära dig på din passion.

    Har du önskemål om vad jag kan ta upp här vad det gäller tekniska obegripligheter, saker du fastnat i, färgsättning, struktur & ordning? 

    Hälsar Therese