GDPR, mitt arbete för att följa den nya lagen.

Du har förmodligen hört GDPR fler gånger än du önskar :)
Det har iallafall jag!

Men det är viktigt, så det är bra med påminnelser om man omfattas av den nya lagen GDPR vilket man gör om man är företagare.

Alla företagare berörs.

 

Dataskyddsförordningen / GDPR är en ny lag som ersätter PUL (personuppgiftslagen) som är till för att skydda oss som privatpersoner ännu mer, vår integritet.

 GDPR hur gör jag, mitt arbete

Först av allt jag är ingen expert på detta men jag tänker dela mina tankar om vad jag kommer att göra för att säkerställa att jag följer lagen på bästa sätt.

Rätta mig gärna om jag har fel eller ge mig tips om du vet mer.

 

 

Ingen idé att stressa upp sig eller få panik över det här med GDPR.

Det har hotats om miljonbelopp om man inte följer lagen.

Men som jag förstår det är detta ett arbete som kommer att pågå under en längre period - inget som sker över en dag.

Största fokus kommer som jag förstår att läggas på de organisationer som lagrar känslig information.

 

Om du har några frågor eller tvivel, bör du söka rättshjälp för att se till att ditt företag är GDPR-kompatibelt.

 

 

För att få mer information kan du läsa följande:

Dataskyddsförorningen (GDPR) - https://www.datainspektionen.se/lagar--regler/dataskyddsforordningen/

Bra guide finns också på verksamt.se - https://www.verksamt.se/driva/gdpr-dataskyddsregler/gdpr-guiden

 


Nedan följer några punkter...

jag först kommer att ta hand om (som online-företagare) och uppdatera mitt system och handhavande av mina kontakter vad det gäller den nya lagen:

 

1 | Användarvillkor & sekretesspolicy på hemsidan

Lägger ut information på min hemsida om mina användarvillkor & min sekretesspolicy.
Vad som gäller vid användning av min hemsida och mina tjänster.
Vilken information jag samlar in och varför.

 

2 | Lägga till Cookie banner på hemsidan.

För att informera om att jag samlar information via Google Analytics och Facebook Pixeln har jag lagt en notis om att jag använder Cookies på min hemsida.

SquareSpace-anvisningar: https://support.squarespace.com/hc/en-us/articles/206545727-Adding-a-cookie-banner.

 

3 | Informera mina prenumeranter om den nya lagen och få samtycke.

Skriva till alla som ligger med på min lista och berätta om GDPR och hur jag hanterar deras uppgifter och att de kan avprenumerera.

Följa upp de prenumeranter som har laddat ner något med ett mejl om de vill vara med på mina utskick.

Informera på hemsidan hur jag hanterar mina kunder och prenumeranters personliga information.

 

4 | Inventera och uppdatera formulär för nyhetsbrev och nerladdningar på hemsidan.

Jag har just nu (dagens datum) tagit bort alla formulär som inte stämmer med den nya lagen.
Det ska vara helt klart för kunderna vad de får av mig, blir skickade när de anmäler sig hos mig.
Det ska inte finnas några tveksamheter om vad de får av mig eller skrivit upp sig på genom hemsidan.

Jag kommer inte att utlova någonting (ex. nerladdning) och sedan begära att de ska samtycka till framtida utskick.

Göra nya formulär som stämmer med GDPR.

Dokumentera formulär genom att ta screenshot över formuläret och spara på molnet tillsammans med formulär-namn och tags. Då jag vet jag och kan hänvisa det till prenumeranten om fråga uppstår.

Jag kommer att passa mig för att importera e-postadresser från andra system jag har och absolut inte köpa några e-postadresser (vilket jag aldrig ens tänkt på).

 

5 | Hantering av mina kunduppgifter för mina tjänster.

Jag behöver lagra information under bland annat pågående arbete med hemsidor.
Spara det mest nödvändiga och att det är etiskt riktig data såklart!

När kunder är fortfarande kunder hos mig så behåller jag relevant information på min dator (skyddat med lösenord) för att kunna jobba vidare med den.

Jag har varit och är väl fortfarande en sådan som sparar på alla mejl och lägger in det i olika mappar. Nu kommer jag rensa min dator bland mejl från tidigare kunder och spara det som kan behövas på ett säkert ställe.

Det gäller bara att ha en bra rutin för arbetet.

Säkerhetsåtgärder för att spara kunduppgifter:

  • Excell-ark med lösenord för kundkontakters uppgifter.

  • Spara relevant information för mitt arbete med kund under Asana med säker lösenord.

 

6 | Skapa en rutin så att jag följer upp enligt GDPR med jämna mellanrum.

Skriver upp de steg jag tar i detta arbete i en “hur var det jag gjorde”-lista som jag förvarar i mitt favoritprogram Asana.

Uppdaterar listan allteftersom arbetet fortskrider. Lagt in påminnelse om att följa upp regelbundet.

 

 

Det jag ser som positivt med detta arbete är att jag:

  • Får rensa upp min i min e-postlista med jämna mellanrum så att jag har prenumeranter som verkligen vill få mina utskick. Vilket ger en öka öppningsfrekvens.

  • Både som privatperson och företagare får rensa bort lite av det jag själv prenumererat på.

  • Kommer att få bättre koll på det jag har och kommer att lagra.

  • Kommer att bygga en struktur som passar mig för att hantera dessa uppgifter.

 

 

Ja så här ser det här arbetet ut för mig så här långt :)

Hur ser det ut för dig?

 

Hoppas inlägget var till nytta för dig.

Har du frågor, kommentarer eller behöver du hjälp med din hemsida? Tveka inte att höra av dig i kommentarsfältet nedan, eller via kontaktformuläret.

 
 

 
 

Älskar att ge tips på bra lösningar så du kan nå ut och livnära dig på din passion.

Har du önskemål om vad jag kan ta upp här vad det gäller tekniska obegripligheter, saker du fastnat i, färgsättning, struktur & ordning? 

Hälsar Therese