Hållbart företagande och vad jag fokuserar på

 

Är det någon mer är jag som inte hänger med riktigt i den digitala världen som företagare?

Alla sätt det finns att synas på och alla programvaror som man kan använda sig av, det blir bara mer och mer. Man ska synas här och där, uppdatera flöden, göra digitala kurser och göra Facebook-lives!

Den digitala tekniken fungerar bra för mig men just att vara synlig och ta del av allt som sker hos alla härliga företagare blir lätt överväldigande för mig (som är introvert och högkänslig) när det gäller sociala medier.

Jag tappar lätt bort min egen kraft och kreativitet när jag är ute bland många människor. Nu pratar jag mest om sociala medier, event och möten. Det blir för många intryck för mig att processa och jag har svårt att hålla fokus jämfört med samtal på tumanhand som jag upplever är mycket enklare och ger mig energi. Tur att vi är olika för alla behövs.

Therese Dahlgren Hålbart företagande

Hur kan jag se mina kvalitéer och det jag är bra på istället för att snegla på andra, jämföra och se mina ”brister” eller det jag inte gjort? Vara delaktig men ändå ha lite skygglappar för allt som händer och hur andra gör så man inte rycks med i att det är så det ska göras. Ha en liten strategi som jag kan hålla mig till när det gäller marknadsföring av mitt företag.

Hur kan jag driva mitt företag på enklast möjliga sätt utan att göra slut/slå knut på mig själv?

Så att jag kan bygga mitt företag runt det liv jag vill leva och inte bygga mitt liv runt ett företag med kanske ändlösa målsättningar.



När jag ibland har tankar som surrar på om otillräcklighet och upplever stress försöker jag komma ihåg att se det från det här perspektivet.

Det enda jag behöver göra är att göra det jag är bra på och intresserar mig, visa det för andra och erbjuda min hjälp.

Göra mitt bästa och ge den bästa möjliga service till dem jag jobbar med så sprider sig förhoppningsvis ryktet och jag rekommenderas vidare av mina nöjda kunder. Sedan fortsätta jobba med sökmotoroptimering som jag märker börjar ge resultat.

Samtidigt också utveckla mina tjänster, bli snabbare, bättre och säkrare på det jag gör. Det är då den riktiga passionen kommer upplever jag.


Company of One - Paul Jarvis

Mina stora inspirationskällor just nu vad det gäller hållbart företagandet och att driva det från hjärtat är Kerstin Martin (webbdesigner och utbildare i Squarespace) och Paul Jarvis.

En bok som jag varmt rekommenderar är Paul Jarvis, Company of One - Why staynig small is the next big thing for Buisness, där jag får bekräftelse på det jag tidigare tänkt mycket på. En filosofi för ett mer hållbart sätt att driva sitt företag på. (finns på Storytel)

Där Small inte betyder att tjäna mindre pengar utan mer att ha ett litet företag som är hanterbart för en person men även för flera som lätt kan slå om rodret beroende på samhällets utveckling och behov.

Som jag ser det kanske inte investera i stora saker som låser fast mig i något på längre sikt.


Jag vill driva mitt företag för att det är något jag tycker är roligt och som känns naturligt och meningsfullt för mig att göra. Jag gör det inte för att växa och tjäna massor med pengar utan att för att leva och jobba med det jag vill, tycker är roligt och för att styra mer över min egen tid. Göra det jag absolut vet att jag kan klara på egen hand för att livnära mig. Behöver jag hjälp så anlitar jag en annan företagare som kan fakturera mig eller så går jag en kurs för att lära mig.

Jag vill inte bli så “stor” att jag behöver anställa, för det innebär att jag behöver ta hand om personal vilket då blir arbetsuppgifter jag inte är lika bra på eller önskar ha.

Huvudfokus för mitt arbete just nu:

Webbdesign - det mest givande att samarbeta med småföretagare och skapa rena och sökvänliga webbplatser. (max två stycken per månad).

Blogg - skriva ca två inlägg per månad för att hjälpa med det som ofta kommer upp i det arbete jag gör. (hjälper också bra i sökresultaten för det jag jobbar med)

Nyhetsbrev - ett par gånger i månaden för att kontinuerligt knyta kontakt och dela med mig av tips.

Kurs i Squarespace - i det närmaste bygga klart och vidare och lansera regelbundet för att kunna hjälpa fler att nå ut digitalt.

Sociala medier - publicera/dela inlägg på Instagram, Pinterest, LinkedIn och Facebook, 1-5 ggr per vecka - av det material jag producerar till blogg och det arbete jag gör med hemsidor.

Värdskap - Konsten att få människor att känna sig inkluderade och välkomna, är något jag medvetet vill jobba vidare med och väva in i mitt arbete. Ett nytt begrepp för mig som jag kommer att skriva mer om vid senare tillfälle.

Hur ser det ut för dig? Har du ett övergripande fokus för din verksamhet?

Mejla mig gärna →

 
 

 
Hållbart företagande Therese Dahlgren Design Studio

Pinterest-pinna gärna!

 
Therese hjälper dig med hemsida Squarespace svenska

Hoppas inlägget var till nytta för dig.

Älskar att ge tips på bra lösningar så du kan nå ut och livnära dig på ditt företag.


Hjälp med din hemsida? →

Kontakt med Therese →

Senaste nytt →