Recensioner på Google - skapa en direktlänk åt dina kunder

 
 Google My Business med Therese Dahlgren
 

Visst är det trevligt att få uttalanden av kunder hur de har blivit hjälpta av det du gör och erbjuder?

Dessa uttalanden/recensioner är viktiga att spara.

För att:

  • läsa och påminna dig själv att du behövs – till exempel när livet ibland känns tufft och du kanske funderar på att lägga av med din verksamhet.

  • lägga uttalandena som socialt bevis på din hemsida och sociala medier - till de som letar efter din typ av hjälp och därmed ser att du har hjälpt andra vilket kan hjälpa dem att avgöra om de vill ta hjälp av dig.

  • du kan hamna högre på Google-sökningar med dina erbjudanden. 

 

Dina kunder kan att ge dig recensioner direkt på Google

Det du behöver först för att kunna få recensioner på Google är ett Google My Business-konto om du inte redan har det. Här har du instruktioner på hur du skapar ett konto →

Så här kan recensioner se ut, se bilder nedan.

Exempel som i tidigare inlägg, en sökning Cafe Arboga.
Det företag som har högsta snittbetyget av recensionerna hamnar högst upp, inte de som har flest antal recensioner.

Eftersom det är snittbetyget som styr hur högt du hamnar på Google jämfört med liknande verksamheter så vill vi ju egentligen bara ha “bra” betyg, vilket då betyder att vi vill att de som tycker om och blivit hjälpta av oss går in och sätter betyg/omdömen i första hand.

 
 

Sökning: cafe arboga

Sökning: Cafe två skator

Lista med recensioner


 

Var ska kunden skriva in en Google-recension?

Det är inte alltid lätt för kunden att hitta var det är den ska skriva in omdömet på Google.

För att underlätta för våra kunder som vill lämna ett omdöme kan vi lämna en direktlänk till där de ska skriva in sitt omdöme.

Direktlänken kan du sedan överlämna genom att:

  • infoga den någonstans på din hemsida.

  • lägga till den i signaturen på alla dina mejl.

  • skicka i ett uppföljningsbrev till dina kunder.

 

Gör i ordning direktlänken - OBS! Länk fungerar bara via dator (ej mobilt)

Så här får du tag på just din länk:

  1. Sök upp ditt företag på Google, så att du får upp rutan till höger i sökresultatet, se bild nedan.

  2. Klicka på Skriv en recension i profilrutan.

  3. Markera hela adressen i adressraden och kopiera (ctrl+c el. cmd+c) den.

  4. Klart! Den här länken kan du nu använda och skicka till kunder.
    Om du vill ha en kortare adress, läs vidare nedan.

 

Kopiera google-länken

 
 

Om du vill ha en kortare länk

Om du vill ha en kortare länkadress kan du använda dig av Google URL Shortener - https://goo.gl/

  1. Klistra in (ctrl+v el. cmd+v) din långa länk under Simplify your links.

  2. Vips så har du en kort och smidig länk att lämna över.

(fungerar inte Google Shortener så kan du prova en annan tjänst som heter Bitly - https://bitly.com/)

1. Korta ner Google-länken genom att klistra in den här.

 2. Din nya kortare länkadress.

2. Din nya kortare länkadress.

 

 

Ett annat tips - för din hemsida :)

Du kan göra iordning en undersida som ligger dold (dvs ej i meny) på din hemsida för instruktioner hur dina kunder kan lämna omdömen om dig.

Med dold sida kan du lättare styra vilka som ger dig omdöme.


Så här ser min recensionssida ut, se nedan.

Då lämnar jag denna länk:
https://www.theresedahlgren.se/recension

(du får gärna kopiera min text på min recensionssida)

 Lämna en recension till Therese Dahlgren - Klicka på bilden så kommer du till sidan.

Lämna en recension till Therese Dahlgren - Klicka på bilden så kommer du till sidan.

 
 Recensioner på Google direktlänk. Pinna gärna.

Recensioner på Google direktlänk. Pinna gärna.

 

Lycka till!
Hör gärna av dig om du fastnar så kanske jag kan göra ett förtydligande.

 


 

Hoppas inlägget var till nytta för dig.

Har du frågor, kommentarer eller behöver du hjälp med din hemsida eller tekniska obegripligheter? Tveka inte att höra av dig via kontaktformuläret eller via kontaktsidan.

Älskar att ge tips på bra lösningar så du kan nå ut och livnära dig på din passion.