Hamna högre på Google? - strategi och goda vanor för att sökordsoptimera hemsidan.

 

SEO: Search Engine Optimization, Sökmotoroptimering på svenska. Att sökmotoroptimera består av många olika delar och är inget Quick Fix. I detta inlägg tar jag upp en del av det arbetet som handlar om sökord.

Innehållsmarknadsföring (content marketing) och optimera din hemsida med sökord och fraser för att hamna högre på Google. Ett artikel för svenska publiken och de som använder Squarespace.
Att sökordsoptimera är ett pågående (detektiv-)arbete som är roligt när man väl kommer på hur man ska göra och ser ett resultat av det.
— Therese
 

Att hamna högt på Google

Det trixiga nuförtiden är att det finns så många som verkar inom samma område som dig att du lätt försvinner i mängden i en sökmotor som Google. Det blir svårt att vara sökbar på till exempel vanliga ord som “balans och välmående” om du jobbar med hälsa eller på “hemsida” om du jobbar som webbdesigner.

I det här inlägget lägger jag fokus på sökordsoptimering - att hitta, göra research på nyckelord och sökfraser som du vill bli hittad på och lite var du kan placera dem.

Det här är min förståelse av sökordsoptimering genom studier, efterforskning och egen erfarenhet - det finns säkert många andra sätt att se och göra det på.

☞ Att väva in relevanta sökord på sin hemsida är bara EN DEL av att ranka högt hos sökmotorer. 

Några av de andra faktorerna som spelar stor roll tillsammans med dina sökord är, om din hemsida är:

  • Säker med SSL-certifkat (https://, hänglåset)

  • Mobilvänlig / responsiv. Sidans innehåll anpassas efter skärmstorlek och är läsbart utan att man behöver förstora.

  • Välstrukturerad vad det gäller undersidor. En tydlig ordning.

  • Har skumvänlig text med tydliga rubriker (h1, h2- taggar). Så att besökaren lätt kan avgöra om den vill och har behov av att läsa vidare.

  • Har optimerade bilder så att sidan laddar snabbt. (läs tidigare inlägg här, optimera bilder)

  • Har interna och externa länkar (bra om du får länk tillbaka till din sida, ex samarbete).

  • Hjälpsam och relevant information, exempelvis i form av en blogg.


Hittills har jag sökordsoptimerat min egen hemsida ganska omedvetet. Visst har jag tänkt på de ord jag använt men har inte haft någon direkt strategi för hur jag ska göra det.

Jag har jobbat mycket med strukturen på min egen hemsida enligt ovan punkter. De nyckelord som gör att min sida rankas högt har kommit naturligt eftersom mitt företag, som jag ser det, inte har så stor konkurrens i Sverige, på delar av mina arbetsområden.

Det jag rankar högt på just nu (dagens datum) är, dvs. ligger på första sidan:

Squarespace hjälp
Squarespace sverige
Squarespace konsult
Squarespace webbdesigner
Squarespace hemsida
SEO Squarespace Sverige


Med detta inlägg hoppas jag att jag ska ranka högre med (finns inte ens med i sökresultatet!):
Squarespace SEO svenska
(För att jag vill hjälpa en svensktalande publik med det som rör Squarespace och SEO)

Vad kan jag göra, hur hittar jag rätt sökord för mig?

Det är ett detektivarbete som att försöka sätta mig in i min önskade kunds behov och tankegångar när de söker efter hjälp som jag kan erbjuda. Vad har de behov av, vad behöver de hjälp med? 

Det gäller också att analysera min egen sida och min placering. Med vilka ord rankas jag högt eller högre? Med vilka ord hamnar jag lågt? Vilka ord var det som gav bra resultat?

Se till att skapa goda vanor för att hålla hemsidan levande med uppdaterat och nytt material. Skriv och justera innehållet med jämna mellanrum allteftersom jag förstår och ser vad som fungerar bra. Men framför allt, tänk på att den ska vara användarvänlig och till hjälp för min besökare.

Jag säger inte att det är lätt. Man kan börja lite smått och sen ju mer man lär sig desto roligare blir det tycker jag.

Nedan kommer jag att beskriva några olika sätt och redskap du kan använda dig av men även en slags strategi som du kan följa fortsättningsvis för att sökordsoptimera din hemsida.

 
Du har något du kan hjälpa andra med. Hur kan du lägga fram det på ett bra och tydligt sätt och med bra nyckelord på din hemsida?
 

Sätt och redskap för att hitta dina sökord och fraser

Här följer några olika sätt och redskap som jag tänker kan vara bra att ha med sig och använda sig av för att undersöka och hitta sina egna nyckelord och fraser.

1. Fråga besökare som sökt sig fram till dig via exempelvis Google.

Jag har fått många bra ord och ledtrådar om vilka ord som redan fungerar genom att ställa en fråga i mitt kontaktformulär på min hemsida:
- Om du fick upp mig på Google, vilka ord sökte du på då?

2. Fråga kunder, vänner och bekanta.

Vad skulle de söka på för att hitta fram till dig, om de inte vet vad du heter eller vad du gör, men de har ett problem som de vill ha hjälp med.

3. Google webbläsare.

Googla på det du tror andra söker efter. Kolla sedan relaterade sidor nertill, ord som du kanske inte haft en tanke på att använda. Men gör det i ett inkognito-fönster se förklaring och bilder längre ner.

4. Google Ads Sökordsplanerare

Google Ads har ett undersökningsverktyg som heter Sökordsplaneraren. Du kan använda verktyget helt utan krav på att köpa annons men du behöver skapa ett personligt konto. Förklaring längre ner.

5. Google Analytics och Google Search Console

Om du redan har en etablerad hemsida räckte det tidigare med att vara registrerad på Google Analytics för att se sökord och statistik. Nu behöver man även ha ett konto på Google Search Console (går att få integrerat i Analytics-verktyget i Squarespace ).




En strategi för att optimera din hemsida med sökord

Första gången du gör detta arbete gör du det kanske framförallt med tanke på din hemsida som helhet (dela gärna upp det) men sen kan du följa detta tillvägagångssätt varje gång du till exempel skapar nytt material/nya sidor på din hemsida, exempelvis blogginlägg/artiklar, nya produkter och tjänster.

 

1. Brainstorma och för en lista över sökord


I första steget ska du inte begränsa dig utan bara ösa på med ord. Skriv upp alla ord som människor kan tänkas söka på för att hitta till din hemsida eller artikel du har.

(Jag skriver mina sökord i en Mac-Anteckning så har jag det både på min telefon och i min dator.)

Här är några punkter som hjälp för att “brainstorma” ihop sökord:

Din målgrupp
Vilken typ av person vill du locka till din webbplats? Vad är de ute efter? Vilka problem har de?
Är det någon speciell grupp av människor som du gillat att jobba med?
Du kan fråga andra människor, som vänner eller kollegor, vad de skulle söka efter för att hitta dina produkter eller tjänster.

Dina konkurrenter
Kolla in dina konkurrenters webbplatser. Vilka ord använder de och vilka undviker de?
Om du skulle söka efter deras webbplats, vilka ord eller fraser skulle du använda då?

Dina tjänster och produkter
Skriv upp alla dina produkter eller tjänster och lägg gärna till beskrivande ord för var och en av dem.
Om de inte vet riktigt vad de söker efter, men det har ett problem som de behöver hjälp med vad söker de på då? Vilka “problem” avhjälper du? Vad löser du extra bra och kanske snabbt?
 

Ditt varumärke, kvalitéer och egenskaper
Beskrivande ord om vad ditt företag och varumärke handlar om.
Om någon inte kommer ihåg ditt namn eller företagsnamn vad skulle de söka på då?
Är det något speciellt som utmärker dig?
Något man kommer ihåg dig för? Vad är det som särskiljer dig från andra?
Vad är din expertis? Har du någon speciell nisch?

Synonymer till dina nyckelord
Kan dina nyckelord skrivas på ett annat sätt? Ex. Hemsida, webbplats, ingångssida och startsida.
I exemplet hittade jag synonymerna på denna sida - synonymer.se.

Relaterade ord (se punkt längre ner)
Gör en googlesökning på de ord du har kommit fram till och kolla relaterande sökningar längst ner på söksidan. Anteckna dem också på din lista.

 

När du har samlat på dig en hög med sökord och fraser kan du hoppa över till Googles söksida i din webbläsare.

 

Ta fram Googles söksida.
Jag använder webbläsaren Google Chrome.

Men öppna gärna i ett inkognito-fönster.
Det för att påverka sökresultatet så lite som möjligt efter dig som person.

Normalt så är man ju ofta inloggad i webbläsaren som person via gmail eller Google-konto på något vis och då tas tidigare sökningar med i beräkningarna.

 

Gör så här för att du skriva in sökord eller kombinationer av sökord (sökfras).

Här sökte jag på:
hitta sökord för att optimera hemsida

Kolla om du dyker upp i sökresultatet någonstans förstås :)

 

Sen kollar du längst ner på sidan.
Här kan du se vad det finns för relaterande sökningar som är kopplade till din sökning.

Här kan du få inspiration och ledtrådar till vad du också kan använda dig av för ord när du ska sökordsoptimera din hemsida.

Jag lade till Keyword Planner till min lista (nedan) utifrån den sökningen.

 

Min lista (efter research) med tänkbara sökord och fraser som jag kan optimera denna artikel med:

hemsida, synas, online, småföretagare, kreativa, hantverkare, sökord, SEO, optimera, Squarespace, Sökord optimera Squarespace, hamna högt på Google, SEO expert svenska, sökoptimering, hamna i topp på Google, hamna högt på Google gratis, synas på Google, topplacering Google, Google My Business sökord, content marketing, innehållsmarknadsföring, keyword planner.

Denna lista kan byggas på med många fler ord.

 

2. Plocka ut och prioritera ord från din lista


Nu är det dags att plocka ut de “bästa” orden och fraserna från din lista. 

I detta läge kan det vara bra att gå in i något av verktygen Google Ads Sökordsplanerare eller Google Search Console - för att se vilken status/konkurrens olika sökord har.

Jag kommer att visa lite hur du kan titta på ords “status” i Sökordsplaneraren.

 

Google Ads Sökordsplaneraren
(skapa konto först)

⇢ Upptäck nya sökord

Hittar du inte Sökordsplaneraren så ligger den under Verktyg & inställningar.

 

Jag skrev in samma mening som tidigare men du kan söka på flera korta fraser och sen få upp nya förslag på fraser som du kan använda och vilken konkurrens de har.

Korta gärna ner frasen och ta bort bindeord som “för” och “att” för det lägger inte Google någon vikt vid.

Välj och sortera ut ord som både har hög, medel och låg konkurrens som du kan kombinera och använda i din text, rubriker osv. för optimering av din sida.

 

Du ska leta efter ord och kombinationer av ord (sökfraser) som är:

Vanliga och breda ord (hög konkurrens) - som människor i första hand tänker på att söka efter.

Speciella och udda ord (låg konkurrens) - som särskiljer dig från andra i samma bransch som i kombination med vanliga ord eller i sig själva gör att du rankas högre.

Relevanta ord - andra ord som inte direkt hör till kanske tjänst eller produkt men ändå hör till värdefull information på din webbplats.

Är du osäker kan du börja fokusera på tre nyckelord och sju sökfraser.


Efter att jag tittat i Sökordsplaneraren har jag valt ut några sökord och fraser för att optimera denna artikel med:

Nyckelord: Sökord, hemsida, optimera, SEO

Fraser: google sökoptimering, hamna högt på Google, synas på Google, SEO hemsida, SEO Squarespace Svenska, Squarespace topplacering Google & hjälp SEO.

 

3. Lägg till nyckelord på din webbplats


När du ska lägga till ord på din hemsida ska det göras på ett tydligt, naturligt sätt som låter vettigt för människor. Korvstoppning av ord är ej gynnsamt.

Använd/göm inte ord “på baksidan” som inte finns med i texten på din hemsida.

Sökmotorerna tittar och rangordnar dig sen (genom algoritmer) i sökresultatet bland annat efter ord och var de är placerade på din hemsida.

Placera nyckelorden på ställen där de kan finnas med på ett okonstlat sätt:

  • Hemsidans titel

  • URL:adresser

  • Meta texter (Squarespace: SEO-titel, SEO-sid- och artikelbeskrivningar)

  • Rubriker (h1, h2 och h3)

  • I texten.

  • Kategorier

  • Alt-texten till dina bilder

  • Filnamnet för dina filer och bilder

  • I länkar/länktexten (interna och externa)

 

Visar lite hur jag stoppar in nyckelord i denna artikel:


Artikelns titel

Min arbetstitel var:
SEO Strategi och goda vanor för att optimera din hemsida med sökord

Ändrar till en som stämmer mer med min research och lockar mer till vidare läsning:
Hamna högre på Google? - strategi och goda vanor för att sökordsoptimera hemsidan.

(Titeln till hela min hemsida är: Therese, Squarespace webbdesigner & expert | Support företag)

I rubriken h1 kan du placera sökord/nyckelord.
 

URL:adress till artikeln

Ändrat url-adressen så att mina sökord kommer med.
www.theresedahlgren.se/bloggen/seo-optimera-hemsida-sokord

Bra att också placera sökord i URL:n.
 

Meta text till artikeln (Squarespace: SEO-titel, SEO-sid- och artikelbeskrivningar under inställningar/settings)

Kort beskrivning av sidan som vanligtvis är den lilla text som visas i sökresultatet och vid delning på sociala medier som ligger på “baksidan”.

SEO title (jag behåller samma och fyller ej i SEO Title):

Hamna högre på Google? - strategi och goda vanor för att sökordsoptimera hemsidan.

SEO beskrivning (för denna artikel):

Strategi, redskap och goda vanor för hur du kan sökords-optimera din hemsida för högre rankning på Google. En förklaring om SEO och nyckelord för svenska besökare och de som använder Squarespace.

I Squarespace kan du skriva in sökord i SEO Title och i SEO Description.
 


Rubriker i artikeln (h1, h2)

Rubrik för sidan (h1, du bör endast använda en h1 på varje enskild sida): 
Hamna högre på Google? - strategi och goda vanor för att sökordsoptimera hemsidan.

Underrubriker (h2):
Att hamna högt på Google 
Sätt och redskap för att hitta dina sökord och fraser
En strategi för att optimera din hemsida med sökord

Det är viktigt att väva in sökord i rubrikerna h1 och h2.
 

I texten

Som du säkert märker så kryllar det av nyckelord och varianter av dessa ord i inläggets text utan att det känns onaturligt. 

Kategorier

Lagt till en kategori som heter SEO.

 

Filnamnet för dina filer och bilder

Jag döper alltid min bildfiler till ett mer passande filnamn innan jag laddar upp det på hemsida.
Ex. sokordsplanerare-seo-therese-dahlgren.jpg (ist. För IMG_7096.jpg)

I Squarespace kan du enkelt döpa om filnamnet i efterhand. I WordPress kan du behöva installera ett tillägg för kunna ändra filnamnet. Annars får du ändra filnamnet och ladda upp bilden på nytt.

Alt-texten till dina bilder

Google kan inte se vad bilder föreställer. Varje bild behöver då en beskrivande text som kallas Alt-text. 

Här är den synlig men jag brukar ha den dold (Do not display Caption).

Väv in nyckelord i filnamnet och Alt-texten/bild-texten. Här i en beskrivning på svenska hur det fungerar i Squarespace.
 

I länkar/länktexten (interna och externa)

Jag länkar ut till andra sidor men är noga med att de alltid ska öppnas i ett nytt fönster så besökaren behåller min sida i webbläsaren.

Använd sökord i länkarna istället för bara tex. läs här.

Sen länkar jag även till ett av mina tidigare inlägg om Optimering av bilder. (två gånger)

Interna och externa länkar är bra när det gäller sökordsoptimering.
 

4. Goda vanor och spåra resultatet av din sökordsoptimering


Att jobba med SEO för att rankas högre hos sökmotorer är inget quick-fix utan ett pågående arbete. Det finns miljontals hemsidor så det kan ta tid för sökmotorer som Google att skanna igenom och registrera innehållet från just din hemsida. 

Här gäller det att vara uthållig och skaffa goda sökordsvanor när man skapar innehåll till sin hemsida.

 

Google Analytics i Squarespace

Här kan jag bland annat se sökord, antal klick och vilken placering jag har. Jättekul!

Du kan integrera detta det verktyg i Squarespace genom att du lägger till ditt Google Analytics tracking ID under Settings > Advanced > External API Keys. Här kan du läsa mer om det på Squarespace hjälpsida.



Några goda vanor är att spåra och uppdatera:

  • Var uppmärksam på vad andra använder för ord när de prata om din tjänst eller konkurrenters verksamheter. Anteckna. Formulera om texten på din hemsida.

  • Ta för vana att kolla av din rankning, det vill säga att du söker efter din egen tjänst. Helst då i ett inkognito-fönster för att påverka resultatet mindre med din sökning.

  • Kontrollera statistik för din hemsida i tex verktyget Google Analytics  (Finns inbyggt i Squarespace). Där kan du se andra sökord som använts för att hitta din hemsida och aktivitetslogg.

  • Uppdatera regelbundet sidan utefter de resultat du ser i statistiken. Byt ut ord som inte presterar bra och behåll de ord som rankar bra.

  • Håll din hemsida levande genom att lägga till ny information på den, vilket kan ske i form av artiklar/blogginlägg.

 

Du kan snabba på indexering (genomsökning och registrering) av din hemsida genom att skapa webbadministratörs-konton för dig direkt hos Google och Bing och därmed få tillgång till att be dem skynda på processen. Bra att gå in där varje gång man skapat nytt material och begära indexering på nytt.


Den ranking du hamnar på sen beror på flera faktorer än sökord som jag skev inledningsvis. 
Den tid du investerar i att göra ett bra arbete med optimering av sökord på din hemsida kommer att löna sig framöver eftersom du hamnar högre i resultatlistan.


Utmaning: I vilket litet hörn av din hemsida kan du börja redan idag? :)
Kanske kan du börja med att skriva beskrivande texter till dina bilder på en av dina undersidor.

Nu ska jag be Google indexera detta inlägg :)
Hej så länge!

Pinna gärna Hamna högre på Google?
 
 
 

Älskar att ge tips på bra lösningar så du kan nå ut och livnära dig på ditt företag.