5 grundläggande sidor på ditt företags hemsida
Funderar du på vad du ska ha för innehåll på din nya hemsida, eller är det dags för en uppdatering av din befintliga?
Det tål att upprepas: en hemsida blir aldrig helt klar och jag uppdaterar min egen med jämna mellanrum.
Sidorna jag pratar om i detta inlägg är en bra bas för din webbplats och sätter en god grundstruktur för vidare arbete online och din synlighet.
“Om du lägger ner tid och energi på din hemsida så kommer den att jobba för dig online.”
Grundsidor för ditt företags hemsida:
1. Startsida – ditt digitala skyltfönster
Startsidan ska ge en överblick av webbplatsen och det du erbjuder.
Besökaren ska snabbt kunna förstå vad din sida handlar om för att kunna avgöra om han eller hon landat rätt och behöver det du erbjuder.
Tänk på startsidan som det första intrycket besökaren får av dig och din verksamhet. Låt den vara visuellt tilltalande och innehålla en kort introduktion till vem du är och en lättsam översikt över vad du erbjuder.
“Hur kan du servera det du erbjuder så att din besökare vet om det är till nytta?”
Förslag till olika delar på startsidan:
Ditt budskap
Klart budskap om vad som erbjuds och det webbplatsen som helhet handlar om. Med en eller ett par meningar förklarar du vad du erbjuder, till vem och vad det gör för skillnad för besökaren.
Bild
Bilder som förstärker ditt budskap och det du erbjuder.
Behoven kortfattat
En kort beskrivning av behovet besökaren har och som du är behjälplig med.
Beskriv vanliga situationer dina besökare upplever att hon eller han befinner sig i. Eventuella utmaningar och problem som de kan tänkas uppleva. Så att besökare förstår att du kan vara till hjälp.
Kort presentation av det du erbjuder (tjänster, produkter eller information)
Presentera några delar av det du erbjuder – det ska bara vara ett urval – samt värdet av dem. Precis som i en butik placeras inte alla produkterna i skyltfönstret.
Kort presentation av dig och företaget
Din besökare är för det mesta nyfiken på vem som ligger bakom tjänsten. Ett kort stycke om dig som är guiden till en ny upplevelse, en bild (helst med ett glatt leende) och en länk som leder till om-sidan (mer längre ned).
Registrering (också kallad Opt-in) för nyhetsutskick
Där kan du eventuellt skicka med information eller gåva.
Kontaktuppgifter
Kontaktuppgifter som telefonnummer och mejladress är viktigt att ha lättillgängligt och läggs ofta i sidfoten, det område som finns allra längst ner på varje sida.
Referenser
Ett eller några citat från dina nöjda kunder. Vävs med fördel in på alla dina undersidor.
Utdrag från din blogg/nyhetssida
Om du kontinuerligt gör nya inlägg på din blogg och automatiskt infogar de senaste tre inläggen på din startsida så upplevs den levande.
2. Om dig/företaget
Om-sidan är kanske den mest besökta sidan på din webbplats. Ett bra ställe att presentera dig och företaget på.
Jag ser många som tar upp kundens behov på om-sidan och hur de kan hjälpa dem. Men denna information hör hemma på tjänstesidan (se längre ned).
Människor vill göra affär med andra människor. Ofta med dem som har liknande tankar, värderingar och arbetssätt. Med andra ord är det här du ska berätta vem du är och vad du har för erfarenheter så att besökaren kan förstå om du och dina tjänster passar.
Du kan avsluta om-sidan med en kort text om dina tjänster, vad de gör för nytta samt länka vidare till mer information på tjänstesidan.
Människor gillar att läsa om personliga saker på om-sidan, till exempel var bor du, om du har familj, vad som får dig att känna dig passionerad etc. Det hjälper dem att relatera och få förtroende för dig.
Delar som kan vara med på om-sidan:
Berätta vem du riktar dig till
Vem har nytta och glädje av det du erbjuder?
Vem vill du helst jobba med och hjälpa på något sätt? Vem är intresserad av att lyssna på det du pratar om eller gör? Det handlar framförallt om vad du är bra på och gillar att göra. Vem passar in för att ta del av dina tjänster?
Vad du gör som företagare
Vad erbjuder du? Vad är unikt med dig? Vad kan du? Har du ett arbetssätt som utmärker just dig?
Var du befinner dig geografiskt
Särskilt viktigt om du bedriver en lokal verksamhet.
Varför du gör det du gör
Vad är din mission? Vad värderar du?
Dina professionella uppgifter
Vilka utbildningar och erfarenheter har du?
En bild på dig/företaget
Ha en bra bild på dig eller ditt team där man kan se ögon och gärna leendet. Kanske också bilder av din omgivning som hör ihop med det du/ni gör.
OPT-in/anmälan…
Ge möjligheten att prenumerera på ett nyhetsbrev från dig för att bibehålla kontakten, eller för något annat du vill erbjuda. Det är bra i de fall besökaren inte köper av dig just nu. I en serie brev får du möjlighet att presentera dig bättre och kanske också personligare. Likt kontaktuppgifter kan detta ligga i sidfots-området.
3. Tjänster och produkter
För mig är produkt- eller tjänstesidan det många kallar säljsida. Här har du fokus på kunden och presenterar det du erbjuder – och det är här du helst vill att de ska landa vid en sökning.
Skriv inte bara om dina produkter och tjänster, hur de ser ut och vad de innehåller – prata om hur du hjälper dina kunder, vilken nytta de har av ditt erbjudande och hur de kan förbättra besökarens liv.
Lyft fram den förändring som dina tjänster ger och varför det är en god idé att arbeta tillsammans med dig. Du behöver ge information om resultaten du utlovar och hur det kommer att förbättra besökarens liv.
Om du har flera tjänster, använd en separat sida för varje tjänst.
I stora drag kan en tjänstesida innehålla:
Vad – vad handlar tjänsten om? Vad erbjuder du? Ett budskap som inledningsvis förklarar på ett kort sätt vad tjänsten handlar om.
Varför – besökarens utmaning eller önskan. I vilken situation befinner sig besökaren nu och vad består behovet av? Vilka fördelar har din tjänst eller produkt?
Citat – uttalande från nöjd kund. Du kan väva in fler citat på sidan.
Hur – hur löser du deras “problem”? Förklara vad som ingår. Ditt upplägg samt hur det i korthet går till, ett till fyra steg, att ta del av ditt erbjudande.
Pris – vad kostar det? Har du nöjdhetsgaranti?
FAQ – vanliga frågor och svar som besökaren har. Detta är ett bra avsnitt som gör dig mer sökbar.
Vem – vem är du som ligger bakom tjänsten – i korthet.
4. Blogg/artikelsamling
En bloggsida är en samlingssida med flera inlägg/undersidor i datumordning där det senaste visas högst upp på bloggsidan.
Med hjälp av en blogg kan du bygga förtroende genom att regelbundet visa din expertis och därmed få större spridning och bli mer sökbar.
Den största fördelen med att ha en bloggsida på din hemsida är att det ger möjlighet att bygga information på djupet utan att inledningsvis trötta ut besökare.
Bloggsidan presenterar översiktligt utdrag av varje inlägg där besökare kan välja att gå på djupet efter intresse och behov.
En blogg kan utformas på många olika sätt:
Långa förklaringar om ditt område.
Korta videosnuttar.
Bilder på det du gör, med korta beskrivningar.
Steg för steg-instruktioner.
Tips och olika recept.
Är du rädd för att ge bort för mycket av din kunskap?
Det behöver du inte oroa dig för. Ju mer du bjuder på dig och det du kan desto fler kommer att hitta/dras till dig och uppskatta det du gör. Effekten blir att de sedan även vill köpa av dig för att få ta ytterligare del av ditt erbjudande. Även om du presenterar en lösning är det den personliga handpåläggningen många vill ha och som du sedan kan sälja.
Ett tips är att anteckna nya idéer och frågeställningar du kan skriva om i din blogg. Det kan vara frågor från kunder du ofta får förklara angående dina tjänster och produkter. Skriv om det så kan du när du får frågan nästa gång hänvisa till din blogg.
5. Kontakt
Hur du vill utforma kontaktsidan beror på hur din verksamhet ser ut. Här ska förstås finnas uppgifter om hur man kontaktar dig på bästa sätt, och på det sätt du föredrar att bli kontaktad på.
Förslag till delar på din kontaktsida:
Bild på dig
Det är alltid trevligt att se vem man kontaktar – det känns personligt.
Kontaktuppgifter
Namn, adress, telefonnummer och mejladress.
Kontaktformulär
Du kan ha ett formulär med uppgifter du behöver vid kontakt med dig. Det underlättar för den som vill nå dig.
FAQ (Frequently Asked Question)
Vanliga frågor som du får rörande din verksamhet.
FAQ är en bra och tidsbesparande lösning om du blir bombarderad av meddelanden och samtal. Genom att svara på frågor du ofta får kan du sortera bort ett antal samtal.
Karta
Bra om du bedriver en lokal verksamhet. Komplettera den eventuellt med en vägbeskrivning.
Länkar till sociala medier
Du kan också välja att få kontakt och svara på frågor via dina sociala kanaler istället.
Ovan är basen av sidor vilka bygger en bra grund för din hemsida.
Av erfarenhet vet jag att det inte är ett helt lätt arbete att skapa innehållet till sin hemsida. Men om du tar en sida i taget och koncentrerar dig på den så kommer du framåt. Vips så är du klar – tills det är dags för nästa uppdatering. :)
Plagiering av texter
En viktig sak jag vill lägga till vad gäller dina texter – att kopiera andras texter är skadligt för både den som kopierar och den som kopieras. Sökmotorer som Google känner av om samma text finns på flera ställen vilket kan leda till att båda svartlistas. Det kan bli förödande för bådas verksamheter.
Det påverkar bådas sökbarhet och det är tråkigt.
Det finns en sida/ett verktyg som heter Copyscape där du kan checka av om du fått din text kopierad.
“Inspireras gärna av andra men låt dina egna ord och din egen unika ton komma fram i allt du skriver och gör.”
Hjälp med din webbplats?
Min expertis är vad du behöver ha med på din webbplats både vad det gäller text och bild – hur materialet bäst fördelas så att du blir mer sökbar och anlitad. Här kan du läsa mer om min webbdesign-tjänst.
Varmt välkommen att höra av dig eller boka ett samtal här.
Allt gott!
Therese