6 tips för en hemsidas användarvänlighet

 

Även om Googles senaste algoritmer hela tiden ändras verkar en webbplats användbarhet ha stor betydelse för placering i sökresultaten.

Det räcker inte att du enbart stoppar in mängder med sökord och fraser för att klättra i Googles sökresultat. Du behöver också bygga din hemsida för dina besökare.

Din sida behöver ge dina besökare svar på det hon eller han söker efter på ett sätt som är snabbt och lätt att förstå.

Har du en hemsida med mycket text blir det lätt överväldigande vilket kan leda till att dina besökare lämnar för någon annans sida. Lämnas din sida snabbt ger Google en signal att din sida inte var till hjälp.

Låt dina ideala besökare stå i fokus när du bygger din hemsida.

Det finns många tips för hur du kan förbättra din hemsidas användbarhet. Nedan följer de tips som jag i första hand tänker på och själv tar hänsyn till.


6 tips för hemsidans användarvänlighet, den bör:


1. Ladda snabbt


Människor tröttnar i allmänhet lätt om saker tar för lång tid i dagens samhälle. Det samma gäller hur snabbt en hemsida laddas. Tunga bilder är en stor bov till att en sida laddar långsamt. Det kan du påverka genom att optimera alla bilder (tidigare inlägg) innan du laddar upp dem till din hemsida.

Du kan testa hur snabbt din sida laddar med verktyget – Pingdom Website Speed Test

När jag senast testade min sida så visade den 2.22 sekunder och det ser jag som en helt okej tid för besökaren att vänta. (Performance grade kan dock förbättras vilket själva verktyget ger tips om)

 
 




2. Ha ett tydligt budskap


Dina besökare kan få en bättre och snabbare förståelse för vad din hemsida handlar om genom ett klart och tydligt budskap.

Det är inte helt enkelt enligt min mening att hitta det optimala budskapet, men som hjälp för att jobba med det kan du använda dig av The Grunt Test (av Donald Miller, Building a Story Brand):

För att undvika att din besökare skrollar vidare bör din webbplats snabbt (inom 5-8 sekunder) ge din besökare svar på nedan tre frågor:

  • Vad erbjuder du?

  • Hur gör det mitt liv bättre?

  • Hur gör jag för att köpa av/boka dig?


Ta gärna hjälp av andra som inte känner till dina produkter och tjänster för att analysera ditt budskap. Kan de med lätthet förstå vad du erbjuder?



3. Innehålla relevant och uppdaterad information


För att din sida ska vara användarvänlig behöver innehållet återspegla och ge svar på det som eftersöks och ligger inom din expertis.

Om du jobbar med innehållsmarknadsföring (Content Marketing) som jag gör i form av en blogg kan det vara en god idé att regelbundet gå igenom gamla inlägg och uppdatera dem så att de fortfarande känns relevanta för din verksamhet.


Det kan handla om att du har länkat vidare till någon annans hemsida och som inte längre är relevant. Det kan också vara så att de har tagit bort sidan du länkade till vilket kan orsaka en bruten länk och störa besökarens upplevelse av din sida.

Kontrollera att du inte har brutna länkar på din hemsida med verktyget – Broken Link Check


4. Ha bra struktur och navigering


Det är viktigt att det finns en tydlig väg för besökare till information om det du erbjuder och till hur de kan ta hjälp av dig. Låt besökaren förstå vad som finns på sidan med en tydlig meny, samt ge besökaren en möjlighet till fördjupad information med hjälpsamma länkar vidare till relevant innehåll.

Min egen sida har få och tydliga länkar i huvudmenyn för det jag i första hand tänker är viktigt för besökaren att veta och hitta. Besökaren hittar fler länkar i sidfoten efter hand.

 
 



5. Vara enkel att skumma igenom


En hemsida kan lätt bli överväldigande att läsa om den har för långa textstycken vid första anblicken. Genom att dela upp innehållet med kortare stycken, bilder och punktlistor blir texten lättare att ta till sig – och skumma igenom för att se om innehållet är relevant för besökaren.

Du kan göra sidan mer läsvänlig så att dina besökare snabbt kan ögna igenom den genom att:

  • korta ner textstycken/paragrafer.

  • använda tydliga rubriker som beskriver efterföljande innehåll.

  • använda visuella element som ikoner för att ge ökad förståelse.

  • lägga till bilder som hjälper till att beskriva textinnehållet.

  • skapa “white space”/luft/tomrum för att lyfta fram både text och bild.


6. Utformas för mobilen


 

Beroende på vilken bransch du är i använder de flesta använder sin mobil för att surfa på internet. Vilket betyder att det är viktigt att du skapar innehållet på din hemsida med utgångspunkt från att det är läsbart på en liten skärm.

Några punkter på hur du utformar för mobilen:

  • Lyft fram ditt kärnbudskap för sidans innehåll.

  • Sätt tydliga och beskrivande rubriker för din webbplats alla sidor.

  • Minska textinnehållet inledningsvis för att sedan länka vidare till fördjupad information på undersidor eller i blogg.

  • Använd kontrasterande färger för att variera uttrycket och göra sidan mer lättläst så att besökaren inte tröttnar. 

Lycka till med att göra din hemsida användarvänlig och mer sökbar. ♡

Du är välkommen att höra av dig om du vill ha min hjälp.

Therese

 

Therese Dahlgren

Mitt namn är Therese och jag är specialiserad på digital strategi och Squarespace webbdesign för tjänsteföretagare och entreprenörer. Med effektiva webbprojekt skapas rena professionella hemsidor som är sökoptimerade, funktionella och underlättar både arbete och sälj.

https://www.theresedahlgren.se
Föregående
Föregående

5 grundläggande sidor på ditt företags hemsida

Nästa
Nästa

Mål och syftet för att skapa en effektiv hemsida