Bli mer sökbar med beskrivande rubriker, taggade med h1, h2, eller h3

 

Att sökoptimera din webbplats handlar om många små delar/åtgärder och i detta inlägg vill jag prata om rubriker.

 

Google ser inte din webbplats som du ser den

Google och andra sökmotorer läser och förstår din webbplats genom html-kod, se bild nedan. De ser inte dina fina bilder och din snygga layout, hur du fördelar text och bild eller hierarkin på din text och dina rubriker.

Det betyder inte att sidan kan se ut hur som helst. Den ska behaga besökare också så att de vill stanna länge på just din sida – det skriver jag mer om i ett annat inlägg.

 
 

Förstå hur Google läser din webbsida

Du behöver förstå och använda det språk som sökmotorerna pratar för att du ska bli mer sökbar.

Jag vet inte exakt hur sökmotorerna arbetar och hur en genomsökning och förståelse av ditt innehåll går till – speciellt inte med AI-tekniken. Men som jag har förstått det utgår de för varje sida med att först läsa av Heading 1 (med taggen <h1>) och sedan rubrikerna som följer efter det i den rangordning du har märkt dem.

När de har läst av rubriker skannar de av brödtexten – paragraftexten som är inom taggnarna <p> och </p>.

Vad gäller rubriker läser och sorterar Google ditt innehåll med start i början av din sida genom att söka igenom för att hitta huvudrubriken – alltså Heading 1 – för att förstå sidans innehåll.

Därefter läses rubrikerna av i hierarkisk ordning – först Heading 1, sedan heading 2, sedan heading 3 och så vidare – så att sökmotorerna kan leverera bästa möjliga svar på det som eftersöks.

Blandar du de olika heading-typerna efter tycke och smak blir Google förvirrad och har svårt att sortera. 

Det betyder att du behöver rangordna och märka dina rubriker med taggarna h1, h2, h3 enligt följande exempel:

Titel / huvudrubriken för sidan eller blogginlägget 
Baka en läcker kaka (Heading 1)

Utforska magin … (Heading 2)
Paragrafer. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur.

Ingredienser (Heading 2)
Paragrafer. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur.

1 Förberedelse (Heading 3)
Paragrafer. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur.

2 Blanda torra … (Heading 3)
Paragrafer. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur.

Och så vidare.

Heading 1 (huvudrubriken) bör endast användas en gång per sida.

 

Hur struktur i html-kod ser ut

Så här ser det ut med html-kod (datorspråk), se bild nedan. Det ökade indraget är för att du ska se strukturen i hur texten genomläses.

 

Beskriv innehållet med dina rubriker

Gör dina sidor och texter lätta att förstå för både besökaren och Google genom tydliga rubriker som talar om vad efterföljande text handlar om. Det ska gå att skumma igenom din sida och förstå vad den handlar om genom rubrikerna.

Infoga också lämpliga sökord i rubrikerna. Fundera över vad din besökare söker svar på.

Rubriker är till för att strukturera och dela upp texten så att innehållet är lätt att läsa både för dina besökare och för Google.

Dela upp innehållet på din sida eller blogginlägg med:

  • Huvudrubrik – som är tydlig, intressant, relevant för innehållet och med väl valda sökord som ger svar på det som eftersöks. Max 70 tecken.

  • Underrubriker – för att bryta upp texten, rangordna och också göra den läsvänlig.

Hur du taggar rubrikerna med h1, h2 och h3

Där du editerar och lägger till din text finns möjlighet att välja vilken märkning du vill ha av texten. I Squarespace ser det ut så här:

I Squarespace är storlekarna på rubriker förinställda

Storlekarna på dina fyra olika rubriktyper (Heading 1, Heading 2, Heading 3 och Heading 4) i Squarespace – ställs in globalt och håller därmed samma storlek rakt igenom hela din sida. Det gör det att det blir enhetligt och lätt för läsaren att förstå.

Här hittar du inställningen för rubrikerna (se bilden nedan):

  • Klicka på penseln uppe i högra hörnet.

  • Välj Fonts och sedan Headings.

  • Skrolla ner till Size och ställ in dina storlekar.

Checka av dina rubriker och taggar

Börja med en av dina sidor för att kontrollera dina rubriker.

  • Är huvudrubriken, huvudbudskapet för den sidan taggad med Heading 1?

  • Förstår man av huvudrubriken vad sidan handlar om?

  • Är innehållet på sidan uppdelat med lämpliga underrubriker?

  • Är dessa underrubriker taggade med Heading 2 alternativt Heading 3?

  • Har dessa underrubriker sina egna underrubriker? Tagga dem då med nästföljande typ av Heading.

Sedan kan du fortsätta med nästa sida på din webbplats.

Allt gott och lycka till hälsar Therese


 
Therese Dahlgren

Mitt namn är Therese och jag är specialiserad på digital strategi och Squarespace webbdesign för tjänsteföretagare och entreprenörer. Med effektiva webbprojekt skapas rena professionella hemsidor som är sökoptimerade, funktionella och underlättar både arbete och sälj.

https://www.theresedahlgren.se
Föregående
Föregående

Vad är Squarespace?

Nästa
Nästa

Lägga till koder för Google Tag Manager i Squarespace