Hamna högre på Google? – Sökord och goda vanor för sökbar hemsida

 
 

SEO: Search Engine Optimization/Sökmotoroptimering. Att sökmotoroptimera består av många olika delar och är ingen quick fix. I detta inlägg tar jag upp den del av det arbetet som handlar om sökord.

Att sökordsoptimera är ett pågående arbete som är roligt när du väl kommer på hur du ska göra och ser ett resultat av det.
— Therese
 

Att hamna högt på Google

Det blir mer och mer trixigt att placera sig högt på Google med tanke på den digitala värld vi lever i nu (många verkar inom samma område) vilket gör att du försvinner i mängden om du inte särskiljer dig på något vis. Att väva in relevanta sökord på din hemsida är bara en del av att bli mer sökbar och synlig.

 
 

Några andra faktorer som spelar stor roll tillsammans med dina sökord är, om din hemsida är/har:

  • säker med SSL-certifikat (https://, hänglåset).

  • mobilvänlig / responsiv - sidans innehåll anpassas och är läsbart oavsett skärmstorlek.

  • välstrukturerad och har en tydlig ordning på sidorna.

  • skumvänlig text med tydliga rubriker (h1, h2- taggar), så att besökaren lätt kan avgöra om informationen är relevant.

  • optimerade bilder så att sidan laddar snabbt. (läs tidigare inlägg - optimera bilder)

  • interna och externa länkar (länkar mellan varandra, t. ex. samarbete).

  • hjälpsam, djupgående och relevant information, exempelvis i form av en blogg.

Jag har jobbat mycket med strukturen och punkterna ovan på min egen hemsida. De nyckelord som har gjort att min sida rankats högt har kommit naturligt eftersom mitt företag, som jag ser det, inte haft så stor konkurrens i Sverige vad gäller att jobba med plattformen Squarespace men också för att jag har lyssnat på och skrivit om det som mina kunder behöver och har behövt hjälp med.

Fokuserar inte så mycket på orden längre utan mer på att det innehåll jag skapar ska vara relevant och hjälpa min kundgrupp.

 
 

Hur hittar du rätt sökord för dig?

Det är ett detektivarbete att sätta dig in i din önskade kunds behov och tankegångar när de söker efter hjälp du kan erbjuda. Vad har de behov av? Vad behöver de hjälp med? 

Du behöver också analysera din egen sida och din placering. Med vilka ord rankas jag högt eller högre? Med vilka ord hamnar jag lågt? Vilka ord gav bra resultat?

Se till att skapa goda vanor för att hålla hemsidan levande med uppdaterat och nytt material. Skriv och justera innehållet med jämna mellanrum allteftersom du förstår och ser vad som fungerar bra. Men framför allt, med tanke på att sidan ska vara användarvänlig och till hjälp för din besökare.

Jag säger inte att det är lätt, du kan börja smått. Ju mer du lär dig desto roligare blir det.

 
Du har något du kan hjälpa andra med. Hur kan du lägga fram det på ett bra och tydligt sätt och med bra nyckelord på din hemsida?
 

Goda vanor och spåra resultatet av din sökoptimering

Att jobba med SEO för att rankas högre hos sökmotorer är inget quick fix utan ett pågående arbete. Det finns miljontals hemsidor så det kan ta tid för sökmotorer som Google att skanna igenom och registrera innehållet från just din hemsida. 

Det gäller att vara uthållig och skaffa goda sökordsvanor när du skapar innehåll till din hemsida.

Tips på goda vanor är:

  • Var uppmärksam på vad andra använder för ord när de pratar om din tjänst eller konkurrenters verksamheter.

  • Ta för vana att kolla av din egen rankning, hos sökmotorer – genom att söka efter din egen tjänst. Med sök i ett privat fönster för att påverka resultatet så lite som möjligt med din egen sökning.

  • Kontrollera regelbundet statistiken för din hemsida med ett analysverktyg – för att upptäcka sökord som använts för att hitta din sida.

  • Uppdatera regelbundet sidan efter de resultat du ser i statistiken.

  • Håll din hemsida levande genom att lägga till ny information i form av artiklar/blogginlägg. 

Inbyggt verktyg för analys i Squarespace.

 
 

Google integrerat i Squarespace

Du kan få ut mer information om sökord genom att integrera Google Search Console direkt i din Squarespace-hemsida. Då kan du bland annat se antal klick och vilken placering du har. (artikel om hur du ansluter Google Search Console).

Du kan också koppla din sida med Google Analytics om du är intresserad av djupare information om hur din hemsida används.

Ta ett steg i taget. Kanske kan du börja med att se över långa textstycken och dela upp dem i mindre stycken, samt lägga till rubriker med sökord. Det gör att besökare lättare förstår innehållet och Google har lättare att sortera och presentera det.

Här kan du läsa mitt inlägg – Bli mer sökbar med beskrivande rubriker, taggade med h1, h2, eller h3.

Hej så länge!


 
Therese Dahlgren

Mitt namn är Therese och jag är specialiserad på digital strategi och Squarespace webbdesign för tjänsteföretagare och entreprenörer. Med effektiva webbprojekt skapas rena professionella hemsidor som är sökoptimerade, funktionella och underlättar både arbete och sälj.

https://www.theresedahlgren.se
Föregående
Föregående

Mål och syftet för att skapa en effektiv hemsida

Nästa
Nästa

Vilken version av Squarespace har jag - 7.0 eller 7.1?