Google My Business – är du registrerad?
Google My Business företagsprofil är en gratistjänst som hjälper ditt företag att synas bättre på Google.
Jag visar hur du skapar en profil längre ner i inlägget.
När du har registrerat en profil på Google My Business ser det ut så här när någon söker på ditt företag eller på den bransch som du registrerat dig för – en ruta med information om ditt företag till höger om sökresultatet:
Positiva saker med att registrera din företagsprofil på Google:
Det blir en extra validering av ditt företag på Google.
Du blir mer synlig genom extra information.
De som gillar dina tjänster har möjlighet att ge dig recensioner, vilket kan påverka sökresultatet till det bättre.
Söker du på en bransch som till exempel Webbdesign får man upp ett gäng företag i samma bransch som registrerat sig på Google My Business och även vart de är lokaliserade.
Här visas också recensioner som företaget fått - vilket kan göra det lättare för den som söker hjälp att välja vem de vill kontakta.
När jag sökte på Webbdesign Arboga, fick jag upp detta resultat nedan resultat. Här visas snittbetyg baserat på lämnade recensioner.
Placeringen styrs bland annat av snittbetyget.
Så hur gör du då för att registrera dig på Google My Business?
Det du först behöver är:
Sedan är det bara att påbörja registreringen av ditt Google My Business-konto här →
Klicka på Hantera din profil.
Steg i registreringsprocessen
Med reservation för att Google har ändrat, se bildgalleri nedan.
→ Börja med att klicka på Hantera din profil sedan logga in på ditt Google-konto. Därefter får du vidare instruktioner av Google.
















Klicka på pilar för att bläddra.
Sök efter och hantera ditt företag.
Skapa ditt företag. Skriv in ditt företagsnamn och kategori (kategori/nisch. Frisör, galleri etc).
Skapa din företagsprofil.
Vill du lägga till plats där kunder kan besöka dig?
Skriv in ditt område (valfritt).
Postadress behövs om verifieringen inte kan ske digitalt. Då skickas koden som ett vykort till din postadress.
Välj vilket sätt du vill verifiera ditt företag.
Vykortet är påväg om du valt det alternativet.
Lägg till öppettider (valfritt och kan göras senare).
Lägg till meddelanden (valfritt och kan göras senare).
Lägg till verksamhetsbeskrivning (valfritt och kan göras senare).
Lägg till foton och logga (valfritt och kan göras senare).
Starta annonsering om du önskar (valfritt och kan göras senare).
Din företagsprofil är nu nästan klar.
Välkommen-meddelande. I nästa steg kommer du till din profil och kan komplettera och redigera det du redan skrivit.
Komplettering av dina uppgifter och verifiera med koden.
Om du begärt koden via post kan du få vänta upp till 14 dagar innan den kommer i brevlådan. Under tiden kan du göra inställningar och komplettera dina uppgifter på ditt Google My Business-konto.
Uppdatera ditt Google My Business-konto med aktuella uppgifter.
Följ guiden till höger för att slutföra din företagsprofil.
Lägg till öppettider.
Lägg till logotyp och bilder.
Gå in under Information och kolla om du fyllt i alla uppgifter.
När du får koden, skriv in den under verifiering.
Gör inlägg för att nå större spridning.
Håll dina kunder informerade genom att kontinuerligt uppdatera och gör inlägg (händelse eller erbjudande) på ditt Google My Business-konto.
Nästa steg för att bli mer synlig → Inlägg om hur du kan skaffa dig recensioner på Google.
Hoppas inlägget var till nytta för dig.
Hör gärna av dig om du fastnar så kanske jag kan göra ett förtydligande.
Lycka till!