Recensioner på Google – skapa en direktlänk till dina kunder
Visst är det trevligt att få ett fint uttalande av en nöjd kund?!
Dessa uttalanden/recensioner är viktiga att spara – för att:
läsa och påminna dig själv att det man gör är bra och behövs – till exempel när det känns motigt och tungt och du kanske funderar på att lägga ner verksamheten.
lägga uttalandena som socialt bevis på din hemsida och sociala medier – till dem som letar efter din typ av hjälp och därmed ser att du har hjälpt andra vilket kan hjälpa dem att avgöra om de vill ta hjälp av dig.
du kan hamna högre på Google-sökningar med dina erbjudanden.
Dina kunder kan att ge dig recensioner direkt på Google
Det du behöver för att kunna få recensioner på Google är ett Google My Business-konto. Här har du instruktioner på hur du skapar ett konto →
Så här kan recensioner se ut, se bilder nedan.
Exempel som i tidigare inlägg, en sökning Webbdesign Arboga.
Genom test på olika sökningar verkar det som att företag som har högsta snittbetyget av recensionerna hamnar högst upp (inte de som har flest antal recensioner).
Så du vill egentligen bara ha “bra” betyg, vilket betyder att du vill att de som tycker om och blivit hjälpta av dig lämnar betyg/omdömen i första hand. Se nedan hur du själv kan styra det på ett bra sätt.
Var kan din kund skriva en Google-recension till/om dig?
Det är inte alltid lätt för kunden att hitta var hon eller han ska skriva omdömet på Google. För att underlätta för dina kunder att lämna ett omdöme kan du lämna en direktlänk till vart de ska skriva in sitt omdöme.
Direktlänken kan du sedan överlämna genom att:
infoga den på din hemsida.
lägga till den i signaturen i alla dina mejl.
skicka med i ett uppföljningsbrev till din kund.
Skapa direktlänken
Så här får du tag på just din länk:
Sök upp ditt företag på Google, så att du får upp din företagsprofil i sökresultatet, se bild nedan.
Klicka på Be om recensioner.
Kopiera adressen i rutan. Se bild nedan.
Klart! Den här länken kan du använda och skicka till dina kunder.
Om du vill ha ett bättre format på länken, läs vidare nedan.
Skapa ett bättre format på din direktlänk med URL Mapping
Det finns olika tjänster för att göra länkar snyggare, kortare och mer begripliga. En av dem är Bitly.
Du kan också göra en snygg länk med omdirigering i Squarespace URL Mappings – så att länken du skapade tidigare ser ut liknande min:
https://www.theresedahlgren.se/google-recension
Så här gör du:
1. Gå till URL Mappings
Settings → Developer Tools → URL Mappings
2. Skapa en unik URL-adress
Skapa/hitta på en unik url-adress som inte redan finns på din webbplats. Vilket betyder att det inte får finnas en undersida på din webbplats som har denna adress.
Använd bindestreck om den består av flera ord.
Så här ser min unika url-adress ut → /google-recension
3. Lägg till omdirigering i URL Mapping
Nu ska du skriva in denna sammansättning i URL Mapping:
unika url-adress + din länk för Google recension + 301
(där 301 är en kod för hur adressen ska vidarebefordras)
Då blir det så här:
/google-recension -> https://g.page/r/CQLN0_6htKa2EAI/review 301
Se bild nedan.
4. Spara + testa länk
När du har sparat (SAVE) kan du öppna en ny flik i din webbläsare och testa din nya länk.
Min: https://www.theresedahlgren.se/google-recension
Då ska det se ut som i bilden nedan. Kunden landar direkt på rutan där hon/han kan lämna recension till dig.
5. Dela den nya länken med dina kunder
Nu kan du istället dela din unika länk med dina kunder:
https://www.dindoman.se/din-unika-adress
Min som jag delar:
https://www.theresedahlgren.se/google-recension
Allt gott – och lycka till med dina recensioner!
Vill du samla in feedback innan du ber om en recension?
Då kan det vara hjälpsamt att först ställa några frågor direkt till kunden – inte bara för din egen utveckling, utan också för att få fram mer specifika svar.
Sådant som verkligen hjälper andra att förstå hur du arbetar, vad som gör dig unik – och hur det faktiskt kändes att ta hjälp av dig.
(Mycket mer än ett "hon var jätteduktig".)
→ Läs: Be om feedback – och få värdefulla insikter från dina kunder