Mål och syftet för att skapa en effektiv hemsida
Människor letar på nätet efter snabba lösningar på sina problem. Den här artikeln berättar om hur du genom att bestämma ditt syfte kan skapa en effektiv hemsida som enkelt och tydligt visar vilken lösning ditt företag erbjuder.
Genom att först klargöra syftet med din hemsida kan du sedan enkelt bestämma vilket innehåll och vilka funktioner den behöver. Resultatet blir en användarvänlig sida som ökar dina möjligheter till samarbeten med dina idealkunder.
1. Varför ska du ha en hemsida?
“För att kunder ska kunna hitta mig 😅
Visa/sammanfatta vad jag erbjuder, skönt med allt samlat på ett o samma ställe!
På alla andra kanaler blir det ju inte lika tydligt,….”
Är det tjänster du erbjuder syftar din hemsida förmodligen till att göra dig synlig, marknadsföra dig och hjälpa dig att tjäna pengar – utan sälj har du ingen verksamhet.
Du kan sälja på flera olika sätt, men vill du ha en hemsida är det bra att du har ditt ”varför” klart för dig, och också på vilket sätt din sida kan hjälpa dig med just det – vad ett besök på din webbplats ska leda dig till helt enkelt. Därefter bygger du innehållet med fokus på vad du kommit fram till. Med de här bitarna på plats blir din sida effektiv och hjälper dig att sälja.
Med hjälp av ett huvudmål för din hemsida bygger du den med ett innehåll som ger svar på din målgrupps frågor, väcker nyfikenhet och gör dig synlig för sökmotorerna. Låt din hemsida bli din digitala egendom som både hjälper dig att sälja och assisterar dig med olika uppgifter.
Vilka är anledningarna till att ha en hemsida?
För att:
marknadsföra mig – genom säljsidor och synlighet på Google (sökoptimering)
legitimera mig – en verifiering som professionellt företag eller visa min professionella sida innan företag startas.
ge besökare information – i ett bibliotek av artiklar med information som är sorterad och sökbar
sälja mina produkter – genom t. ex. en webbshop
boka kunder/intresserade – direkt i min kalender
samla in prenumeranter till en e-postlista – för nyhetsutskick
dela min berättelse
positionera mig själv som expert eller influencer
generera medlemsintäkter
När du har ditt fokus klart kan du lättare bestämma nyttan med din hemsida – vad du vill att din hemsida ska hjälpa dig med.
Om jag tar mig själv som exempel – Varför ska jag ha en hemsida?
Som en digital marknadsföringsplats för att visa min kunskap och berätta att jag kan hjälpa små och medelstora företag med hemsidor i Squarespace. Jag vill också vara sökbar för just det ändamålet.
För att ha möjligheten att dela min expertis och hjälpa mina kunder genom mina artiklar.
För att ha en plattform där jag kan sälja mina produkter och tjänster.
För att skapa en källa av information och kunna inspirera andra till att både bygga och hantera sin digitala egendom samt bistå med hjälp kring tekniska obegripligheter, steg för steg, struktur, färg och form.
Jag vill att de som besöker min sida ska bli hjälpt av min expertis och mina blogginlägg så att de får djupare kunskap och snabbare kommer framåt genom att köpa mina produkter och tjänster.
“Mål och syfte ger vägledning och en röd tråd för att skapa ett effektivt innehåll till hemsidan.”
2. Ditt erbjudande och mål för din verksamhet
För att ta reda på ditt syfte med din hemsida är det bra om du har klarhet över din verksamhet, vad du erbjuder, hur dina processer (Standard Operating Proceduer, SOP:ar) ser ut och vad du vill uppnå med din verksamhet – också för dina kunder.
När du gjort din analys ser du lättare var du ska lägga fokus samt hur hemsidan kan avlasta dig och också leda dig mot dina mål.
Vad erbjuder du?
Du behöver tydliggöra vad du gör och vad du erbjuder samt vilket resultat och upplevelse du levererar, och att börja med din oneliner är ett bra sätt. (En oneliner är en kort förklaring till vad du sysslar med och som du skulle kunna säga till en främmande människa du möter på stan.)
Fundera över vilka produkter eller tjänster du redan säljer och som driver ditt företag framåt idag? Det är en god idé att bygga vidare på dem vad gäller fokus för din hemsida.
Vad är din målsättning och hur fungerar det att ta hjälp av dig?
Ställ dig frågor som:
Vad behöver du för omsättning?
Hur många behöver du sälja till?
Hur köper kunder vanligtvis av dig?
Hur ser säljprocessen ut?
Om jag tar mig själv som exempel igen – Vad jag erbjuder och vad mitt mål är
Min primära tjänst är att skapa hemsidor utifrån mina kunders önskemål i plattformen Squarespace.
Målet för mig och min verksamhet är att livnära mig på min verksamhet. Jag behöver X antal kronor för att leva och må bra. För det behöver jag ett bestämt antal kunder som betalar mig för att jag i gengäld bygger en bra, sökbar och professionell hemsida.
En del av min arbetsprocess är att jag vill prata med dem som är intresserade av mina tjänster innan vårt samarbete – innan jag tar betalt och utlovar något resultat för att verkligen se om vi båda och tjänsten passar.
Något som har varit en utmaning och tagit mycket tid tidigare är att hantera mejlkontakter och att boka in tid för samtal.
3. Vad kan hemsidan hjälpa dig med för att nå dina mål?
När du har fått klarhet i vad du gör, hur du gör och vad du vill uppnå/vilken hjälp du har behov av kan du fundera över hur din hemsida kan hjälpa dig.
Vad vill du ha hjälp med?
Finns det något i din process, i ditt arbete som du gärna vill bli avlastad ifrån?
Har du någon utmaning och som du tycker är jobbigt att göra i din verksamhet?
Vad brottas du med idag? Handlar det om att ge information, ta emot förfrågningar eller något annat?
Din hemsidas viktigaste funktion
Fundera över vad det enskilt viktigaste för dig är att din besökare gör när hon/han besöker din webbplats? Och vad som skulle kunna innebära ett steg närmare ett samarbete med dig?
Ska de:
Göra en skriftlig förfrågan?
Ska de ringa dig? Eller vill du ringa upp vid lämplig tid?
Boka ett samtal/tid eller kontakta dig via ett formulär?
Registrera sig för ett nedladdningsbart dokument? (något av värde för besökaren)
Se kalendarium för dina aktiviteter/utbildningar/webinar?
Göra ett köp och betala?
Anmäla sig till ditt nyhetsbrev?
Få mer information via din blogg/artikelsida?
Kunna läsa på flera språk?
Om de inte är redo att göra affär med dig direkt, vad skulle du då vilja att de gjorde/tog del av på din sida?
Registrera sig för ditt nyhetsbrev?
Lyssna på din podcast?
Följa dig på någon social kanal?
Läsa/ta del av information – för att eventuellt lära känna dig/ditt erbjudande mer.
Mig som exempel igen – Funktioner och fördelar utifrån min målsättning
Min hemsida är i stort sett den enda marknadsföringskanal jag använder, och den ger mig de kunder jag behöver för att få verksamheten att leva vidare. Den är optimerad och genom att jag lägger till information som talar till min kundgrupp och ger svar på deras frågor blir jag synlig, hittad och kontaktad – precis som jag önskar.
Min hemsida tar till exempel hand om:
Att göra mig synlig på Google, genom mitt innehåll som svarar på det som eftersöks och går i linje med vad jag erbjuder.
→ Jag slipper att ständig vara ute på sociala medier och skapa nya kontakter (vilket tröttar ut mitt sinne).
→ Jag kan sitta i min lugna vrå och skriva.Bokningar och sätter upp tid för samtal med mig.
→ Jag slipper mejla fram och tillbaka (sparar mig tid).Att sätta upp de som intresserade av mitt nyhetsbrev på en lista.
→ Jag slipper göra det manuellt (sparar mig tid).Att automatiskt visa den mest aktuella informationen på min startsida.
→ som ovan, jag slipper göra det manuellt.Att ge instruktioner och information till mina befintliga kunder.
→ Så att jag slipper berätta samma sak gång på gång.
Din tur – Vad är ditt varför och vilka funktioner önskar du?
Rom byggdes inte på en dag så det handlar om att hitta ditt viktigaste syfte först. När du sedan är varm i kläderna vad gäller att hantera det grundläggande med din hemsida kan du bygga vidare på nya delar.
Börja med att få klarhet i ditt företags huvudsakliga verksamhet – det du livnär dig på – därefter kan du fundera på vidare på vad din hemsida ska hjälpa dig med. För mig är penna och papper ett bra sätt att få klarhet. Välj den metod som fungerar för dig.
När du är klar över mål och vad din hemsida ska hjälpa dig med gör du en första skiss och ett manus för vad du vill ha med på din hemsida.
Lycka till! ♡